niedziela, 12 października 2014

Jak podpisać umowę z lokalem- czyli kilka niewygodnych pytań

Rezerwacja terminu wesela i podpisywanie umowy z lokalem jest jednym z ważniejszych punktów podczas planowania wesele. Wynajęcie lokalu pochłania ponad połowę naszego budżetu i warto dokładnie zapoznać się z treścią umowy. Pamiętajmy że to my jesteśmy klientami!






Wybór sali nie jest łatwy, dlatego ważne jest przygotowanie się do wizyty wcześniej, konkretne analizowanie oferty i w przypadku podpisywania umowy, dokładne jej przeczytanie! Nie śpieszmy się, zabierzmy ją do domu, przeczytajmy przy filiżance kawy, zaznaczmy niejasne punkty. 
Krótko na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy:

1. Czas trwania wesela/poprawin

Ważne, by w umowie znalazły się nie tylko czas trwania o wesela (poprawin) ale i godzina o której zaczynam weselę (lub gdy na tym etapie nie chcemy jeszcze podawać konkretnych godzin zakres od której do której możemy korzystać z sali) 
często sale zaznaczają że wynajmują lokal wraz z obsługą np. na 12 h, lecz nie dłużej niż do 3 rano. Jest to szczególnie istotne przy weselach organizowanych później- np. 17.00. Gdyż płacimy za 12h zabawy a rzeczywiście możemy bawić się bez dopłat tylko 10 h.
To samo w przypadku poprawin.

2. Zawartość menu

Warto sprawdzić nie tylko ilość potraw w ramach umowy, ilość mięs do obiadu na osobę, liczba przystawek i porcja na osobę, ale także rodzaj jedzenia. Zdarza się w umowie dopisek że cena w umowie dotyczy minimalnej wartości talerzyka, która może rosnąć wraz z wybranymi przez nas potrawami i zależeć o cen rynkowych w dniu ślubu i np. wybór karkówki i grzybowej może podnieść cenę talerzyka o 10 zł.
Unikajmy takich zapisów! Podczas podpisywanie umowy dopilnujmy by w załączniku pojawił się wykaz potraw z których możemy wybierać bez podnoszenia ceny!

3. Dekorację

Często salę oglądamy podczas przygotowań sali do wesela lub na zdjęciach w internecie lub albumie właściciela sali. Zachwyceni wyglądem sali i finezyjnymi dekoracjami nie zapomnijmy dopytać jakie dekorację są w cenie. Będzie to szczególnie ważne przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu dekoratorki i zakresie prac. Niektóre sale w cenie "talerzyka" oferują kompleksową dekorację sali- obrusy, świeczniki, wazony, kwiaty w jednej z dostępnych u nich kolorystyk. Czasem w cenę wliczone jest tylko używanie zastawy, sztućców i białych obrusów, zaś pozostałe dekoracje leżą po naszej stronie. Nie sugerujmy się tym co widzimy na sali. Bo pięknie przykryte, okrągłe stoły mogły zostać opłacone przez Państwa Młodych. 


4. Cena talerzyka dla obsługi i milusińskich

Zdarza się że lokal pobiera opłaty w wysokości 100% za fotografa, kamerzystę - osób które znikają z wesela po północy lub wcześniej i nie spróbują żadnego z "3 ciepłych dań po północy". Tak samo dzieci pełnopłatne powyżej 5 roku życia. Czy ktoś widział 5 latka który nadąży za tempem wjeżdżających na stół nowych potraw?

5. Złota piątka

Często cena menu podawana jest bez Złotej Piątki, czyli tłumacząc na nasz język:
-ciasta
-owoców
-napojów bezalkoholowych
-napojów alkoholowych
-tort

Ważne aby w umowie znalazł się zapis kto może zakupić Złotą Piątkę (czy możemy sami je kupić, czy musimy wykupić je w lokalu)gdzie można je kupić (ciasto pieczone przez mamusię i wino od wujka,  czy tylko produkty z paragonem), kiedy należy je dostarczyć, oraz czy pobierane  korkowe i serwisowe za podanie dostarczonych przez nas produktów.

6. Ogóle sanitarno - lokalowa

Choć może wydać się to śmieszne, zerknijmy do toalet czy są czyste, ile jest kabin (ważne szczególnie przy dużych weselach). Obejrzyjmy w jakich warunkach będą spać nasi goście.
Zapytajmy czy sala posiada klimatyzację?

7. Doba hotelowa

Jeśli decydujemy się na zakwaterowanie w pokojach należących do lokalu, sprawdźmy czy jest to cena ze śniadaniem czy bez (przydatne dla gości którzy nie zostają do poprawin i potrzebują czegoś na pokrzepienie sił przed podrożą). Oraz dobę hotelową.

Podczas oglądania sali Pani poinformowała nas że dla zabawy zaczynającej się o 17, goście mogą meldować się w pokojach od 16 ( ja bym wolała by w tym czasie towarzyszyli mi na ślubie, w końcu to jest punkt kulminacyjny tego dnia:) ) Zaś wymeldować należy się do godziny 10.  Poprawiny można zacząć najwcześniej od 12. Oczywiście śniadanie nie wliczone w cenę.  Ale są elastyczni i wszystko można zmienić
- wcześniejsze rozpoczęcie doby - 20 zł
- późniejsze wymeldowanie o 2h- 20 zł
- śniadanie lub kawa- 20 zł "

8. Poprawiny

Jeśli zdecydowaliśmy się na poprawiny, dopytajmy za co płacimy, za równo godziny jak i potrawy. Często pod hasłem poprawiny lokal oferuje 4h obsługę potraw z wesela + żurek. Cena 50 zł/osoba. Sprawdźmy i negocjujmy! 

9. Rozwiązanie umowy.

Ile musimy zapłacić w przypadku rozwiązania umowy, ile musi zapłacić lokal w przypadku rozwiązania umowy.
Oraz bardzo dyskusyjny punkt na który wiele sal nie chce się zgodzić: Zobowiązanie lokalu, w przypadku braku możliwości odbycia się wesela zgodnie z umową z winy usługodawcy, zapewnienia lokalu równorzędnego w wyznaczonej dacie wg ceny z umowy.

10. Inne kruczki

- Czy w cenie jest powitanie gości szampanem, oraz Młodych chlebem i wódką;
- Do kiedy potwierdzić liczbę osób na weselu/poprawinach/noclegach;
- Min i max liczbę gości
- Kiedy ustalamy menu;
- Koszt za godzinę przedłużenia wesela/poprawin;
- Harmonogram i wielkość wpłat;
- Osoba kontaktowa do rozwiania wszelkich wątpliwości.


Czytajcie uważnie, nie bójcie się pytać i negocjować. To Wasz Dzień! 


2 komentarze:

  1. I warto to wszystko mieć w umowie, bo słowo bez papieru jednak niewiele znaczy :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, czego nie mamy na piśmie- nie istnieje. I nie chodzi tutaj o złą wolę ludzi, ale o subiektywną pamięć każdego z nas oraz różne wypadki losowe.

    OdpowiedzUsuń